[ Produkty: ... ]
Oceń produkt:
(Oceniano 664 razy)

Zobacz więcej od:  

ha!art

Ha!art nr. 34 - Posdyscyplinarny magazyn o kulturze współczesnej

Cena: 12,00 zł
8,00 zł (5% VAT)
Taniej o : 4,00 zł
VM_FAVORITE_NOLOGIN
  • Szczegóły produktu
  • Zapytaj o produkt
  • Recenzje klientów

Aby zrozumieć czym jest (lub czym może być) story art, warto przywołać tytuł słynnej książki Jana Amosa Komenskiego Orbis Sensualium Pictus (1658), który przełożyć można jako świat zmysłowy w obrazach. Za sprawą Orbis Pictus rzeczywistość – jako opowieść (story) – została „wyobrażona” (etymologicznie: wyrażona w obrazach) jako seria przedstawień wizualnych (art).Naturalne napięcie między tymi dwoma formami notacji z powodzeniem wykorzystywali później ilustratorzy i twórcy komiksów. Nie chodzi tu jednak wyłącznie o „wrażenie” słowa w obraz, ale też o „wyrażenie” tego co tekstualne za pomocą zmysłowej formy – a zatem potraktowanie sekwencji obrazów jak ciągu słów ułożonych w zdanie.Onieśmielać może mnogość obszarów, w jakie współcześnie zapuszczają się story-artyści (esej komiksowy, książka-wystawa, dialektyczna grafika, krytyczna opowieść rysunkowa, narracja di agramatyczna, atlas wizualny etc.), a próby zdefiniowania tego zjawiska, w sposób naturalny skłaniają do poszukiwania międzygatunkowych analogii. Story art jawi się jako medium „otwarte” i transgresywne, a jego wewnętrzna dynamika rodzi się ze sprzeczności między koniecznością konstruowania sensownego języka a skłonnością do „wyzwalania się” sensualnych obrazów.Sam fakt zderzenia dwóch języków powoduje, że w pracach story-artystów horyzontalna, linearna narracja rozrasta się w strukturę wertykalną, w obrębie której słowo i obraz dążą do zamiany miejscami. Ten ciągły hermeneutyczny ruch sprzyja narodzinom gestu eseistycznego. Jak pisze Stanisław Liguziński: Eseista ma w sobie coś świadomie dyletanckiego, rezygnując z legitymacji jakiej dostarczałyby mu twarde definicje, z ubitego gruntu NAUKI i TEORII, otwiera się na eksperyment – swobodną grę skojarzeń i zabawę. Kategoria zabawy, związanego z nią dystansu i poczucia humoru (które Stefan Themerson nazywał „poczuciem rzeczywistości”) odsyła nas do pojęcia dowcipu, generującego – jak zauważa Tomasz Kozak – transgresyjne „powinowactwa z wyboru” i pozwalającego katapultować siebie i nas do królestwa filozoficznej refleksji. Autor staje się tu dialektycznym grafikiem – kimś, kto wykorzystuje pismo wizualne (gr. grafe – „pismo”) po to, by przezwyciężyć ograniczenia cechujące zarówno dyskursywność, jak obrazowość. Do podobnych wniosków dochodzi również Łukasz Ronduda, zwracając uwagę na krytyczny potencjał „wyzwolonego” rysunku satyrycznego, który już nie jest bezpośrednią rejestracją rzeczywistości, a jeszcze nie stał się pismem, dosadnie nazywającym pojęcia i symbole, organizujące naszą rzeczywistość.Story art – jako heterogeniczny, w pewnym sensie eksterytorialny obszar krzyżujących się napięć (i negocjacji w sferze polityki symbolicznej) – jest nieustannie marginalizowany w kontekście refleksji o mediach, z których czerpie inspirację i z którymi w sposób naturalny wchodzi w reakcje. Równocześnie, jako swoiste intermedium, ujawnia także ograniczenia, typowe dla różnorodnych kanałów dystrybucji, takich jak instytucje sztuki, rynek wydawniczy, czy internet. W tym aspekcie story art – będąc medium o niedookreślonej tożsamości – sam okazuje się użytecznym narzędziem definicyjnym, co nie zmienia jednak faktu, że domaga się on autonomicznej refleksji.Istniejącą w tym zakresie lukę – w odniesieniu do polskich realiów – stara się wypełnić niniejszy, 34 numer „Ha!artu”, na łamach którego próbę zdefiniowania zjawisk związanych ze story artem podejmują teoretycy, „teoriopraktycy” oraz sami twórcy. Zarówno refleksja na temat medium, jak i niesione przez nie różnorodne treści, zdają się potwierdzać, że mamy do czynienia niewątpliwie z formą w pełni nowoczesną – zwłaszcza jeśli założymy, że nowoczesność to świadomość meta-struktury, „rusztowań” które umożliwiły stworzenie opowieści, a które (przywołując jeszcze raz słowa Tomasza Kozaka) odbiorca może oglądać, podziwiać i konstruować [...] wspinać się po nich i je de/montować. Gdzie należałoby szukać tych „rusztowań”? Sławomir Shuty stwierdza jasno: system nosi się wewnątrz. Jeżeli potrafimy poruszać się w świecie wewnętrznym, rozpoznajemy konstrukcję psychiki, znamy pułapki i zagrożenia jakie pojawiają się w związku z faktem istnienia świadomości, to świat zewnętrzny nie ma na nas większego wpływu.Jakub Woynarowski, Orbis Pictus

 


Szczegóły wydania:
forma wydania: pismo
wydawnictwo: Ha!art
miejsce wydania: Kraków 2011
ilość stron: 112 A-4
oprawa: miękka
ISSN 1641-7453






Captcha plugin for Joomla from Outsource Online  

Kod antysapmowy Odśwież

Może zainteresują cię również te produkty

Ha!art  nr. 20
Ha!art nr. 20
10,00 zł
Ha!art nr. 30 - postdyscyplinarny magazyn o nowej kulturze
Ha!art nr. 30 - postdyscyplinarny magazyn o nowej kulturze
12,00 zł
8,00 zł
Taniej o : 4,00 zł
Ha!art nr. 27
Ha!art nr. 27
23,00 zł
17,00 zł
Taniej o : 6,00 zł

Nowości

Wydawnictwo: Wydawnictwo Poznańskie
Pasożyty są jedną z największych sił napędowych ewolucji żywych istot, a w ekosystemie peł...
Cena: 39,90 zł
36,00 zł (5% VAT)
Taniej o : 3,90 zł
Wydawnictwo: ::Różne::
Dobromiła Agiles w swojej książce dzieli się wiedzą i wskazówkami, które zapoznają cię ze...
Cena: 44,90 zł
36,00 zł (5% VAT)
Taniej o : 8,90 zł
Wydawnictwo: Czarna Owca
Choć termin „slut-shaming” może wydawać się nowy, to samo zjawisko jest stare jak świat. T...
Cena: 39,99 zł
33,00 zł (5% VAT)
Taniej o : 6,99 zł
Wydawnictwo: Krytyka Polityczna
Narracje o społecznych procesach, ale przede wszystkim doświadczenie życia w Polsce ostatn...
Cena: 49,90 zł
40,90 zł (5% VAT)
Taniej o : 9,00 zł
Wydawnictwo: Krytyka Polityczna
„Oni” nie istnieją z naszej winy. Zamazani przez przedwojenne fantazmaty podsycane nazisto...
Cena: 54,90 zł
44,90 zł (5% VAT)
Taniej o : 10,00 zł
Wydawnictwo: Oficyna "Trojka"
64 strony pełne kolorów, żartów, smaczków i zwrotów akcji, a wszystko w malowniczych krajo...
Cena: 32,00 zł
27,00 zł (5% VAT)
Taniej o : 5,00 zł

Wszytkie kategorie