[ Produkty: ... ]
Oceń produkt:
(Oceniano 804 razy)

Rita Baum nr 18 Transhuman

Cena: 12,50 zł
9,50 zł (5% VAT)
Taniej o : 3,00 zł
VM_FAVORITE_NOLOGIN
  • Szczegóły produktu
  • Zapytaj o produkt
  • Recenzje klientów

 

W XXI wieku stajemy twarzą w twarz z niezwykłymi wytworami ludzkiej pracy i inteligencji, których granice częściowo przewyższają możliwości naszych zmysłów. Stajemy w obliczu perspektywy sztucznej inteligencji – maszyn czy istot, które mogą czuć czy myśleć.

Codziennie, uruchamiając przeglądarkę internetową, wkraczamy do alternatywnej rzeczywistości, która w pewnym stopniu jest już stałym elementem „dziś”, ale jednocześnie kryje w sobie obszary zamknięte przed „zwykłym zjadaczem chleba”. Rozwój technologii to ogromne korzyści, ale jednocześnie wiele problemów etycznych czy poznawczych.

Czy definicja świata, rzeczywistości, wreszcie człowieka będzie musiała zostać poszerzona?

Numer specjalny „Rity Baum” Transhuman w większości poświęcony jest problemowi rozwoju techniki. Polifonia rozmaitych głosów tworzy na łamach pisma dynamiczną dyskusję na temat naszego „dziś” i „jutro”. Trudno będzie znaleźć tu jedną odpowiedź na pytanie o przyszłą definicję „świata”, „człowieka” czy „inteligencji”, i w tym właśnie tkwi siła tych wszystkich, czasami wykluczających się głosów.

W numerze Vernor Vinge analizuje zjawisko Osobliwości, Jurgen Schmidhueber w tekście Nowa sztuczna inteligencja jest ogólna i matematycznie rygorystyczna charakteryzuje sztuczną inteligencję, a Giorgio Agamben pisze o kwestii bezpieczeństwa i terroru w świecie o „nowych” granicach.

W numerze obok wypowiedzi teoretycznych analizujących szeroko rozumiany rozwój techniki z wielu perspektyw, liczne są także manifesty artystyczne twórców „nowej sztuki w nowym świecie” (np. Anonymus, Crash Manifesto, Neo-guerilla-art) oraz przykłady artystycznych wytworów, które nie mieszczą się w galeriach. Ciekawym głosem są wypowiedzi Christiane Paul Sztuka cyfrowa / sztuka publiczna: społeczności sieciowe i Alexandra R. Gallowaya, Eugena Thackera O mizantropii. Autorzy poruszają bowiem ważny problem braku dostosowania oficjalnego życia kulturalnego do potrzeb nowej sztuki cyfrowej czy internetowej oraz jej roli w naszej codzienności.

Część Cyber składa się z felietonów i esejów nasyconych humanistycznym spojrzeniem na rozwój technologii. Felieton Tadeusza Złotorzyckiego czy tekst Kazimierza Krzysztofka w interesujący sposób omawiają zmiany w humanistyce pojawiające się wraz z rozwojem innych, teoretycznie, niezależnych gałęzi nauki.

Dział Teatr, Miasto, Maszyna odnosi się już do znanej nam "realnej rzeczywistości". W tekście Miasto jako przestrzeń zamieszkania i jako scena działań do jej zmiany – podejście Antyfaceta Marcin Boronowski opisuje swoje działania, które podkreślają ideę antyfaceta – faceta w szpilkach. Kolejny „anty-tekst” Anty-Edyp jest recenzją z bardzo interesującego spektaklu korespondującego z antyczną tragedią. Dział muzyczny w tym numerze ograniczył się do skrupulatnego, ale zarazem bardzo emocjonalnego sprawozdania z Avant Art Festival.

Numer Trashuman zamyka niezwykle kobieca poezja trzech autorek: Ewy Świąc, Marty Eloy Cichockiej i Samanthy Kitsch.

 

 

SPIS TREŚCI:

TRANSHUMAN:
Alexander R. Galloway, Eugen Thacker, O MIZANTROPII, 3
Konrad Becker, POTĘGA KLASYFIKACJI – KULTURA, KONTEKST, KOMENDA, KONTROLA, KOMUNIKACJA, KOMPUTER, 8
Carlos Katastrofsky, (vir.us.exe), 13
Christiane Paul, SZTUKA CYFROWA/ SZTUKA PUBLICZNA: SPOŁECZNOŚCI SIECIOWE, 14
The Institute for Applied Autonomy (IAA), ENGAGING AMBIVALENCE: INTERVENTIONS IN ENGINEERING CULTURE, 16
Kama Wróbel, ROBAKI W SŁUŻBIE SZTUKI, 19
Anonymus, A LETTER FROM ANONYMUS, 23
Vernor Vinge, OSOBLIWOŚĆ, 25
Ray Kurzweil, PRAWO PRZYSPIESZAJĄCYCH POWROTÓW, 31
Otto Rossler, ENDONOMADOLOGIA, 37
Bruno Marchall, THE UNIVERSAL DOVETAILER ARGUMENT, 41
Ubermorgen, BE SOFT MANIFESTO, 47
Jurgen Schmidhuber, NOWA SZTUCZNA INTELIGENCJA JEST OGÓLNA I MATEMATYCZNIE RYGORYSTYCZNA, 48
Shane Legg Marcus Hutter, DEFINICJE INTELIGENCJI, 53
Robert B. Lisek, KOMBINATORYCZNA INFORMATYKA I NOWA ARCHITEKTURA OGÓLNEJ SZTUCZNEJ INTELIGENCJI, 56
0100101110101101.ORG, RADIOACTIVE SIDE IN THE HEART OF MANCHESTER, 58
Giorgio Agamben, W SPRAWIE BEZPIECZEŃSTWA I TERRORU, 61
McKenzieWark, THE OCCULTED STATE, 62
Bureau of Inverse Technology, ANTITERROR LINE, 66
Geoff Cox & Martin Knahl, KRYTYKA OPRACOWANIA ZABEZPIECZAJĄCEGO, 69
Robert B. Lisek, CRASH [MANIFESTO], 77
Critical Art Ensamble, WHEN THOUGHT BECOMES CRIME, 79
Fundamental Research Lab, SPECTRUM/ DAS GESPENTS. SELF-REPLICATION OF PATHOGEN, 82
Agnieszka Kurant, NIEZNANE NIEZNANE, 85
Przemysław Sanecki, PAMFLETY, 89
O NEOPOGAŃSTWIE, z Przemysławem Saneckim rozmawia Emilia Wysocka, 91
Emilia Wysocka, „ART AS INFORMATION ABOUT INFORMATION ABOUT ART” – KONCEPTUALIZM I TECHNOLOGIA, 94
Dominik Podsiadły, NEO-GUERILLA-ART, 98
Marta Heberle, ŻYJ WE MNIE, PRZEŻYJ WE MNIE. CIAŁO JAKO PRZESTRZEŃ DOŚWIADCZANIA INNEGO ORAZ TERYTORIUM PAMIĘCI W PROJEKCIE ART ORIENTE OBJET, 100
Riccardo Compa, W STRONĘ POLITYKI TRANSHUMANISTYCZNEJ, 107
Mez Breezz, , 110
Alan Sondheim, (nie wiem, co potraktować jako tytuł, ewentualnie czy zrobić incipit), 111
Michael Basinski, CITY OF WEBS, 113
Marcos Novak, TRANSMITOWANIE ARCHITEKTURY, 116
Monika Wiczewa, WYPADEK LABORATORIUM, 119

CYBER:
Tadeusz Złotorzycki, Cywilizacja gadżetów, czyli technototal, 140
Kazimierz Krzysztofek, Od kultury do antropotechnologii, 142
Katarzyna Szymielewicz, Społeczeństwo w sieci. Między cyber-wolnością i cyber-niewolą, 147
Grażyna Grajewska, Nowe technologie – ideologie – płeć, 151
Marta Zawodna, W poszukiwaniu świętego azylu, 156

TEATR, MIASTO, MASZYNA
Marta Wąsik, Internet jako scena, 160
Sylwia Ogrodniczak, Antyedyp? Czyje to dziecko?, 162
Marcin Boronowski, Miasto jako przestrzeń zamieszkania i jako scena działań do jej zmiany – podejście Antyfaceta, 164
Tekla Woźniak, EUtopia to dobre miejsce, 168
Rafał Jęczmyk, Co oznacza słowo avant, 172

WIERSZE:
Ewa Świąc, wiśnia, saprofity, po zimie, kokony, krew ryby I, krew ryby II, przedostatni, 126
Marta Eloy Cichocka, nie mam czasu pisać wierszy, biała rawska, powody do radości, raport o stanie wojsk, morfeusz na morfinie vs lotus omnivor, pointless, 129
Samantha Kitsch, okrągły rok, motylom, poliż, poliż (2), targ w Scarborough, błahostka, 135

 

 

Szczegóły wydania:
forma wydania: ksążka
wydawnictwo: Rita Baum
miejsce wydania: Wrocław 2011
ilość stron: 216
oprawa: miękka
ISSN 1429-852X






Captcha plugin for Joomla from Outsource Online  

Kod antysapmowy Odśwież

Może zainteresują cię również te produkty

Rita Baum  nr. 6
Rita Baum nr. 6
7,50 zł
Rita Baum nr. 14
Rita Baum nr. 14
10,00 zł
Rita Baum nr. 21 - 22
Rita Baum nr. 21 - 22
12,50 zł
10,00 zł
Taniej o : 2,50 zł

Nowości

Wydawnictwo: Czarne
Antropolog Kacper Pobłocki nie boi się stawiać trudnych pytań dotyczących chłopskiego niew...
Cena: 49,90 zł
42,00 zł (5% VAT)
Taniej o : 7,90 zł
Wydawnictwo: Centrala
„Gender queer” to mega potrzebna rzecz w tym kraju. Do tej pory po polsku po prostu nie by...
Cena: 69,00 zł
60,00 zł (5% VAT)
Taniej o : 9,00 zł
Wydawnictwo: ::Różne::
Rewolucyjne spojrzenie na historię ludzkości przez pryzmat pracy
Cena: 49,90 zł
42,00 zł (5% VAT)
Taniej o : 7,90 zł
Wydawnictwo: ::Różne::
To nie tylko opowieść o buntach i strajkach, lecz także (a nawet przede wszystkim) hołd dl...
Cena: 39,99 zł
33,00 zł (5% VAT)
Taniej o : 6,99 zł
Wydawnictwo: Wydawnictwo Poznańskie
Pasożyty są jedną z największych sił napędowych ewolucji żywych istot, a w ekosystemie peł...
Cena: 39,90 zł
36,00 zł (5% VAT)
Taniej o : 3,90 zł
Wydawnictwo: ::Różne::
Dobromiła Agiles w swojej książce dzieli się wiedzą i wskazówkami, które zapoznają cię ze...
Cena: 44,90 zł
36,00 zł (5% VAT)
Taniej o : 8,90 zł

Wszytkie kategorie